woensdag 14 maart 2018

Beste gemeente, verwijder zo snel mogelijk asbestdaken in onze dorpen

Wij willen alle asbestdaken in onze gemeente Goirle zo snel mogelijk verwijderen. Dat is beter voor de gezondheid van onze inwoners. Bovendien voorkomt het hoge kosten in de toekomst.

Gezonde omgeving

Wij pleiten voor aangenaam wonen in een gezonde omgeving. Asbest hoort daar zeker niet bij, want de vezels kunnen longkanker veroorzaken. Deze vezels komen vrij door boren- en zagen in asbest, beschadiging door weer en wind, maar ook bij brand. Als een gebouw met asbestdak afbrandt, moet je als eigenaar maatregelen treffen zoals het afzetten en schoonmaken van de omgeving. Dit is vooral vervelend voor de omwonenden. Door tijdelijke onbereikbaarheid kunnen bedrijven ook hinder ervaren. Bovendien zijn de opruimkosten zo hoog, dat de eigenaar van het afgebrande pand failliet kan gaan. Goirle draait dan als gemeente op voor de resterende kosten.

Nu actie

Door in plaats van uitstel nu actie te ondernemen, kan het voorgaande worden voorkomen. Door alle asbestdaken in beeld te brengen kan de gemeente Goirle actief in gesprek gaan met de eigenaren. Daarnaast moet het inleveren van dit materiaal zo gemakkelijk mogelijk worden en andere obstakels weggenomen worden, zoals de verplichte sloopmelding. Zo zorgen we samen voor een gezonde omgeving. Goirle en Riel maken we samen!