Kansen voor vluchtelingen

D66 wil perspectief bieden aan mensen die gevlucht zijn naar Nederland. Wanneer deze nieuwkomers onze gemeente als (tijdelijk) nieuw thuis krijgen, willen wij vanaf dag één werk maken van hun integratie in ons dorp.

Uitgevlucht Vluchtelingen in onze gemeente gaan samen met bewoners uit de buurt vanaf dag één aan de slag met taal en integratie. Zo hoeven ze niet continu naar verschillende plekken in Nederland te verhuizen en krijgen ze de kans een band op te bouwen met hun nieuwe buurt. Dat is goed voor de integratie én het draagvlak. Deze manier van werken moet de kern zijn van het opvangbeleid.

Vanaf dag één aan de slag Voor de inburgering willen wij inzetten op individuele gecombineerde integratietrajecten. Daarbij wordt een taalprogramma aangeboden met zowel formele taallessen als informele taalles via buddy’s. Bij het gecombineerd integratietraject ligt de focus daarnaast op het zo snel mogelijk vinden van een passende opleiding en/of passend werk. De gemeente werkt hierin zoveel mogelijk samen met initiatiefnemers. Onderdeel van het integratietraject is een introductie-inwonerschap, waarin migranten kennis kunnen maken met de Nederlandse cultuur en onze democratische waarden. Integratieprogramma’s moeten, waar mogelijk, zo worden opgezet dat alle inwoners van ons dorp deel kunnen nemen of bij kunnen dragen.