Niet weggooien, maar hergebruiken

We gebruiken in onze gemeente behalve energie ook veel voedsel, spullen en (bouw)materialen. Hiervoor zijn veel grondstoffen nodig en die zijn vaak schaars. Bovendien gooien we veel voedsel en spullen ook weer weg. Daardoor verspillen we onnodig veel. We zorgen zo ook voor vervuiling, want een groot deel van al het afval wordt nog steeds verbrand. Dat is slecht voor de luchtkwaliteit. We gaan hier verandering in brengen.

Duurzaam inkopen en circulair bouwen D66 wil dat de Gemeente Goirle voorop loopt voor wat betreft duurzaam en circulair inkopen. Bij elke aanbesteding wil D66 dat dit thema leidend is.

Inzamelen van afval D66 wil afval zoveel mogelijk scheiden. Sinds juni 2017 is er een proef gestart in onze gemeente met afvalscheiding aan de bron. Uit onderzoek blijkt dat de resultaten van deze vorm van afvalscheiding niet optimaal zijn. D66 staat voor efficiency en kwaliteit. We zetten, vooralsnog, de huidige vorm van inzamelen door. D66 staat ook open voor nieuwe ontwikkelingen Op het moment dat alternatieve vormen van afvalscheiding, die een beter resultaat opleveren, beschikbaar komen zal D66 deze binnen de gemeente inzetten. We willen daarbij niet afhankelijk zijn van de werkwijze van een afvalinzamelingsbedrijf.