Toegankelijke en vernieuwende gemeente

Wanneer je de gemeente nodig hebt of een vraag of klacht wilt delen, wil je dat je dit snel en makkelijk kan doen. Dat geldt ook wanneer je diensten of producten van de gemeente moet afnemen, zoals een paspoort of vergunning.

Onbelemmerd toegang De gemeente moet in normale en begrijpelijke taal met bewoners en ondernemers communiceren. Dit wordt taalniveau B1 genoemd. Iedereen moet onbelemmerd toegang kunnen hebben tot de overheid.

Een deel van onze dorpsgenoten heeft hier moeite mee. Met name de steeds verdergaande digitalisering van de overheid zorgt ervoor dat mensen niet altijd geholpen worden op een manier die bij hen past. Juist wanneer lezen en schrijven – of e-mail en internet – moeilijk zijn, heb je recht op dienstverlening op maat. Dit laat voor ons onverlet dat de gemeente verder moet gaan met de ingezette digitalisering, zolang bewoners die dat nodig hebben een beroep kunnen blijven doen op persoonlijke assistentie.

Beste dienstverlening en klantenservice De dienstverlening en klantenservice van de gemeente kan innovatiever en gebruiksvriendelijker. Voor een nieuw paspoort moet je nu twee keer langs bij de gemeente. D66 wil dat dit digitaal met een mogelijkheid tot thuisbezorging kan.

Je moet wat ons betreft met één druk op de knop online kunnen zien welke vergunningen er in je omgeving worden aangevraagd. De balie van de gemeente is open wanneer je zelf niet naar school of naar je werk gaat. Gecombineerde afspraken met twee personen of voor twee verschillende zaken, moeten mogelijk zijn.

De website www.goirle.nl moet als visitekaartje van de gemeente nog beter en aantrekkelijker worden. Hier horen volledige webtoegankelijkheid voor mensen met een (visuele) beperking en een goedwerkende chatfunctie bij. D66 wil dat ambtenaren voor bewoners en ondernemers beter vindbaar en bereikbaar zijn.