Transparante financiën en verantwoord inkoopbeleid

Transparante financiën en verantwoord inkoopbeleid De gemeentelijke boekhouding kan eenvoudiger. Het moet voor iedere dorpsgenoot inzichtelijk en begrijpelijk worden waar het geld naartoe gaat en waar dit vandaan komt. De gemeente kan nu direct al beginnen met de financiën beter inzichtelijk te maken (het zogenaamde open spending) en beschikbaar te stellen als open data. Inwoners moeten ook op een laagdrempelige manier kunnen meehelpen met het opstellen van buurtbegrotingen, of via een Bewonersbod en andere buurtrechten zelf het initiatief nemen.

Het gemeentelijke inkoopbeleid moet gericht zijn op een goede prijs-kwaliteit verhouding. De gemeente kan haar positie als grote inkoper ook gebruiken om haar beleid in de voorwaarden voor leveranciers op te nemen zodat die bijdragen aan innovatie, duurzaamheid en social return. We zien graag dat de gemeente Goirle een goede opdrachtgever is. De gemeente betaalt ondernemers op tijd en aanbestedingen verlopen transparant.

We willen een actieve gemeentelijke rekenkamer, met slagkracht. De rekenkamer helpt raadsleden en betrokken inwoners met het controleren van het college.